RESEARCH ON FACTORS AFFECTING THE DECISION TO BUY HANDICRAFT SOUVENIRS OF INDIVIDUAL TOURISTS IN DA NANG CITY

Hồ Nguyên Khoa, Phạm Thị Thương, Huỳnh Hồng Phưởng

Main Article Content

Abstract

Tourism activities often come with the need to buy souvenirs, and this is considered an important part of the tourist experience, especially for independent travelers. This study focuses on exploring the factors affecting the purchasing behavior of handicraft souvenirs of individual tourists when visiting Da Nang city, thereby proposing solutions to promote the development of this type of unique product. The research process was conducted from October 2024 to March 2025, with data collection methods mainly through questionnaire surveys. The survey sample included 300 individual tourists, aged 18 to 65, who were visiting Da Nang during the research period. The analysis results showed that there were 5 groups of factors affecting tourists' purchasing decisions, including: product, price, emotional value, reference group, and distribution channel. Of these, the three factors that have the most significant influence on shopping behavior are: product (β = 0,314), emotional value (β = 0,308) and product price (β = -0,298). From these findings, the study aims to provide strategic recommendations for businesses selling handmade souvenirs in Da Nang, in order to increase the ability to attract individual tourists, while promoting sustainable business development and integration with local culture.

Article Details

References

Bộ Văn hóa. (2023). Cả nước đón 3 triệu lượt khách, tăng 20% so với cùng kỳ năm 2023. Cổng Thông tin điện tử Bộ VHTTDL. https://bvhttdl.gov.vn/ca-nuoc-don-3-trieu-luot-khach-tang-20-so-voi-cung-ky-nam-2023-20240905084437652.htm (Truy cập ngày 28/10/2024)
Cai, L. A., Hong, G., & Morrison, A. (1995). A household expenditure patterns for tourism products and services. Journal of Travel and Tourism Marketing, 4(4), 15–39.
De Silver, G., & Kundu, P. K. (2013). Handicraft products: Identify the factors that affecting the buying decision of customers (The viewpoints of Swedish shoppers). Sweden.
Hoàng Trọng, & Chu Nguyễn Mộng Ngọc. (2005). Phân tích dữ liệu nghiên cứu SPSS. NXB Thống kê.
Hồ Bội Hoàn. (2020). Các nhân tố ảnh hưởng đến việc mua hàng lưu niệm trên thị trường thành phố Đà Nẵng (Luận văn Thạc sĩ). Trường Đại học Kinh tế Đà Nẵng.
InterTravel. (2024). So sánh tour khách đoàn và khách lẻ. Công ty Cổ phần Đầu tư Thương mại Du lịch Quốc tế InterTravel. https://intertravel.vn/so-sanh-tour-khach-doan-va-khach-le.html (Truy cập ngày 02/11/2024)
ITDR. (2024, April 22). Phát triển các sản phẩm cho thị trường quà tặng, quà lưu niệm du lịch mang tính chuyên nghiệp, độc đáo đáp ứng yêu cầu phát triển của ngành du lịch Việt Nam giai đoạn mới. Cục Du lịch Quốc gia - Viện Nghiên cứu Phát triển Du lịch. https://itdr.org.vn/nghien_cuu/phat-trien-cac-san-pham-cho-thi-truong-qua-tang-qua-luu-niem-du-lich-mang-tinh-chuyen-nghiep-doc-dao-dap-ung-yeu-cau-phat-trien-cua-nganh-du-lich-viet-nam-giai-doan-moi/ (Truy cập ngày 21/12/2024)
Kotler, P. (2003). Marketing management. NXB Thống kê.
Lý Thị Kim Cương. (2013). Nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến quyết định mua sản phẩm dệt may (vải & hàng may mặc) tại TP. HCM (Luận văn Thạc sĩ). Trường Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh.
Siregar, E., Faulina, & Novia, V. (2017). Factors influencing tourist to purchase souvenirs. Department of Business Administration, State Polytechnic of Medan, Indonesia.
Trần Minh Đạo. (2009). Giáo trình Marketing căn bản. NXB Đại học Kinh tế Quốc dân.
Trần Thị Ngọc Liên. (2024). Nghiên cứu hành vi mua đặc sản và hàng lưu niệm của khách du lịch nội địa khi đến Huế. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Kinh tế và Phát triển, (2588-1205).
Trương Thị Mỹ Lệ. (2015). Các yếu tố ảnh hưởng đến quyết định mua mỹ phẩm thuần chay của người tiêu dùng tại tỉnh Bà Rịa - Vũng Tàu (Luận văn Thạc sĩ). Trường Đại học Tài chính Marketing.
Vasheghani-Farahani, F., Esfandiar, K., & Tajzadeh-Namin, A. (2014). Effective factors on souvenir purchase: The case of foreign tourists' viewpoint in Tehran city. Allameh Tabataba’i University.