STUDYING THE IMPACT OF GREEN LABELS ON CONSUMER BUYING BEHAVIOR IN DA NANG
Main Article Content
Abstract
As global environmental issues continue to rise, sustainable development has gradually become a top priority. Green-labeled products have emerged as a solution to address this concern, aligning with environmentally friendly consumption and production trends. The "green era" trend has significantly influenced both consumer behavior and business strategies. This study aims to analyze the impact of key factors such as knowledge of green labels, environmental concern, and consumer trust on purchasing behavior in Da Nang. Based on these findings, the study proposes effective solutions and recommendations. The research was conducted from October 2024 to May 2025 using a survey questionnaire with a sample size of 250 respondents. After reviewing and filtering out invalid or unreliable data, the research team selected 237 valid responses. The target respondents were consumers in Da Nang, aged 20 to 65. This study offers valuable insights both theoretically and practically. It contributes to the theoretical framework on green-labeled purchasing behavior by developing and validating a comprehensive research model with scientifically grounded variables. The results of the study indicate that the Green Label Awareness (EK) variable has a direct impact on Consumer Purchasing Behavior (CB) but is relatively small, while the Environmental Concern (EC) variable plays a prominent mediating role, significantly increasing the indirect influence from understanding to buying behavior. In contrast, the Green Label Trust (ET) variable did not show a statistically significant direct impact on purchasing behavior.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Keywords
Green label, Green purchasing behavior, Eco-label, Green consumer awareness
References
Hảo, D. Đ. Q., & Tâm, N. M. (2020). Hành vi mua sản phẩm xanh của người tiêu dùng tại siêu thị co.opmart huế. Hue University Journal of Science: Economics and Development, 129(5C), Article 5C.
Quyên Lưu. (2017, 4, 19). 80% người tiêu dùng sẵn sàng chi nhiều hơn cho sản phẩm xanh và sạch.
Tạp chí công thương. (2023, June 22). Giải pháp tăng cường thực thi chính sách tiêu dùng xanh nhằm phát triển bền vững ở Việt Nam. Tạp chí Công Thương.
Tạp chí công thương. (2024, September 19). Hội nghị quốc gia về sản xuất và tiêu dùng bền vững năm 2024. Tạp chí Công Thương.
Thái Huy Ngọc. (2024, November 3). Thực trạng và giải pháp thúc đẩy thực thi chính sách tiêu dùng xanh tại Việt Nam.
Thoa H. T. B. (2016). Xu hướng tiêu dùng xanh trên thế giới và hàm ý đối với Việt Nam.
Vũ Huy Hoàng. (2022, 11, 2). Nhãn môi trường và vấn đề ứng dụng ở Việt Nam.
A. Haq, M., & Mujahid Ghouri, A. (2017). Distinctive Characteristics of Mobile Advertising in Measuring Consumers’ Attitude: An Empirical Study [Đặc điểm nổi bật của quảng cáo trên thiết bị di động trong việc đo lường thái độ của người tiêu dùng: Một nghiên cứu thực nghiệm]. Journal of Management Sciences, 4(2),
Atkinson, L., & Rosenthal, S. (2014). Signaling the Green Sell: The Influence of Eco-Label Source, Argument Specificity, and Product Involvement on Consumer Trust [Báo hiệu bán xanh: Ảnh hưởng của nguồn nhãn sinh thái, tính cụ thể của lập luận và sự tham gia của sản phẩm đối với niềm tin của người tiêu dùng]: Journal of Advertising: Vol 43, No 1.
Bailey, A. A., Mishra, A., & Tiamiyu, M. F. (2016). GREEN consumption values and Indian consumers’ response to marketing communications [Giá trị tiêu dùng XANH và phản ứng của người tiêu dùng Ấn Độ đối với truyền thông tiếp thị]. Journal of Consumer Marketing, 33(7), 562–573.
Brilhante, O., & Skinner, J. (2015). Making Asian Cities Greener: A Tool to Measure Environmental Performance Over Time and a Method to Implement a Green City Action Plan [Làm cho các thành phố châu Á xanh hơn: Một công cụ để đo lường hiệu quả môi trường theo thời gian và một phương pháp để thực hiện kế hoạch hành động thành phố xanh]. ResearchGate.
Carlson, L., Grove, S. J., & Kangun, N. (1993). A Content Analysis of Environmental Advertising Claims: A Matrix Method Approach [Phân tích nội dung của tuyên bố quảng cáo môi trường: Phương pháp tiếp cận ma trận]. Journal of Advertising, 22(3), 27–39.
Delmas, M. A., & Lessem, N. (2017). Eco-Premium or Eco-Penalty? Eco-Labels and Quality in the Organic Wine Market [Eco-Premium hay Eco-Penalty? Nhãn hiệu sinh thái và chất lượng trên thị trường rượu vang hữu cơ]. Business & Society, 56(2), 318–356.
D’Souza, C., Taghian, M., & Lamb, P. (2006). An empirical study on the influence of environmental labels on consumers [Một nghiên cứu thực nghiệm về ảnh hưởng của nhãn môi trường đối với người tiêu dùng]. Corporate Communications: An International Journal, 11(2), 162–173.
Franzen, A., & Meyer, R. (2010). Environmental Attitudes in Cross-National Perspective: A Multilevel Analysis of the ISSP 1993 and 2000 [Thái độ môi trường trong quan điểm xuyên quốc gia: Phân tích đa cấp về ISSP 1993 và 2000] | European Sociological Review | Oxford Academic.
Gorton, M., Tocco, B., Yeh, C.-H., & Hartmann, M. (2021). What determines consumers’ use of eco-labels? Taking a close look at label trust [Điều gì quyết định việc sử dụng nhãn sinh thái của người tiêu dùng? Xem xét kỹ niềm tin của nhãn]. Ecological Economics, 189, 107173.
Green, S.B., & Salkind, N.J. (2003). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and Understanding Data [Sử dụng SPSS cho Windows và Macintosh: Phân tích và hiểu dữ liệu], Prentice Hall, New Jersey
Hameed, I., & Waris, I. (2018). Eco Labels and Eco Conscious Consumer Behavior: The Mediating Effect of Green Trust and Environmental Concern [Nhãn sinh thái và hành vi của người tiêu dùng có ý thức về môi trường: Tác động trung gian của niềm tin xanh và mối quan tâm về môi trường] (SSRN Scholarly Paper No. 3326736). Social Science Research Network.
Han, H., Hsu, L.-T. (Jane), & Lee, J.-S. (2009). Empirical investigation of the roles of attitudes toward green behaviors, overall image, gender, and age in hotel customers’ eco-friendly decision-making process [Điều tra thực nghiệm về vai trò của thái độ đối với các hành vi xanh, hình ảnh tổng thể, giới tính và tuổi tác trong quá trình ra quyết định thân thiện với môi trường của khách hàng khách sạn]. International Journal of Hospitality Management, 28(4), 519–528.
Hartmann, P., & Apaolaza-Ibáñez, V. (2012). Consumer attitude and purchase intention toward green energy brands: The roles of psychological benefits and environmental concern [Thái độ và ý định mua hàng của người tiêu dùng đối với các thương hiệu năng lượng xanh: Vai trò của lợi ích tâm lý và mối quan tâm về môi trường]. Journal of Business Research, 65(9), 1254–1263.
Horne, R. E. (2009). Limits to labels: The role of eco-labels in the assessment of product sustainability and routes to sustainable consumption [Giới hạn đối với nhãn: Vai trò của nhãn sinh thái trong việc đánh giá tính bền vững của sản phẩm và lộ trình tiêu dùng bền vững]. International Journal of Consumer Studies, 33(2), 175–182.
Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. and Anderson, R.E. . (2014). Multivariate Data Analysis Pearson [Phân tích dữ liệu đa biến Pearson], New Jersey.
Hornibrook, S., May, C., & Fearne, A. (2015). Sustainable Development and the Consumer: Exploring the Role of Carbon Labelling in Retail Supply Chains [Phát triển bền vững và người tiêu dùng: Khám phá vai trò của dán nhãn carbon trong chuỗi cung ứng bán lẻ]. Business Strategy and the Environment, 24(4), 266–276.
Kang, K. H., Stein, L., Heo, C. Y., & Lee, S. (2012). Consumers’ willingness to pay for green initiatives of the hotel industry [Sẵn sàng chi trả của người tiêu dùng cho các sáng kiến xanh của ngành khách sạn]. International Journal of Hospitality Management, 31(2), 564–572.
Khaola, P. P., Potiane, B., & Mokhethi, M. (2014). Environmental concern, attitude towards green products and green purchase intentions of consumers in Lesotho [Quan tâm đến môi trường, thái độ đối với các sản phẩm xanh và ý định mua sắm xanh của người tiêu dùng ở Lesotho]. Ethiopian Journal of Environmental Studies and Management, 7(4), 361–370,
Kollumss & Agyeman, A. & J. (2002). Mind the Gap: Why Do People Act Environmentally and What Are the Barriers to Pro-Environmental Behavior? [Lưu ý khoảng trống: Tại sao mọi người hành động với môi trường và rào cản đối với hành vi ủng hộ môi trường là gì?]
Kotler, P., Armstrong, G., & Armstrong, G. M. (2010). Principles of marketing. [Nguyên tắc tiếp thị] Pearson Education India.
Laroche, M., Bergeron, J., & Barbaro‐Forleo, G. (2001). Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products [Nhắm đến những người tiêu dùng sẵn sàng trả nhiều tiền hơn cho các sản phẩm thân thiện với môi trường]. Journal of Consumer Marketing, 18(6), 503–520,
Legg, S. (2021). IPCC, 2021: Climate Change 2021 - the Physical Science basis [IPCC, 2021: Biến đổi khí hậu 2021 - cơ sở Khoa học Vật lý]. Interaction, 49(4), 44–45.
Partidario, M. R., & Gomes, R. C. (2013). Ecosystem services inclusive strategic environmental assessment [Dịch vụ hệ sinh thái bao gồm đánh giá môi trường chiến lược]. Environmental Impact Assessment Review, 40, 36–46.
Priest, Carter & Statt, J., Stephen &. David A. (2013). Consumer Behaviour. [Hành vi của người tiêu dùng]
Rahbar, E., & Abdul Wahid, N. (2011). Investigation of green marketing tools’ effect on consumers’ purchase behavior [Điều tra ảnh hưởng của công cụ tiếp thị xanh đến hành vi mua hàng của người tiêu dùng.]. Business Strategy Series, 12(2), 73–83.
Ruth Rettie,Kevin Burchell &Debra Riley. (2012). Normalising green behaviours: A new approach to sustainability marketing [Bình thường hóa hành vi xanh: Một cách tiếp cận mới để tiếp thị bền vững]: Journal of Marketing Management: Vol 28, No 3-4.
Schultz, P. W., Shriver, C., Tabanico, J. J., & Khazian, A. M. (2004). Implicit connections with nature [Kết nối ngầm với thiên nhiên]. Journal of Environmental Psychology, 24(1), 31–42.
Sirdeshmukh và cộng sự. (2002). Consumer Trust, Value, and Loyalty in Relational Exchanges [Niềm tin, giá trị và lòng trung thành của người tiêu dùng trong các trao đổi quan hệ] —Deepak Sirdeshmukh, Jagdip Singh, Barry Sabol, 2002.
Taufique, K. M. R., Vocino, A., & Polonsky, M. J. (2017). The influence of eco-label knowledge and trust on pro-environmental consumer behaviour in an emerging market. Journal of Strategic Marketing, 25(7), 511–529.
Testa, F., Annunziata, E., Iraldo, F., & Frey, M. (2016). Drawbacks and opportunities of green public procurement: An effective tool for sustainable production [Ảnh hưởng của kiến thức và niềm tin về nhãn sinh thái đối với hành vi của người tiêu dùng thân thiện với môi trường ở một thị trường mới nổi]. Journal of Cleaner Production, 112, 1893–1900,
Testa, F., Iraldo, F., Vaccari, A., & Ferrari, E. (2015). Why Eco-labels can be Effective Marketing Tools: Evidence from a Study on Italian Consumers [Tại sao nhãn sinh thái có thể là công cụ tiếp thị hiệu quả: Bằng chứng từ một nghiên cứu về người tiêu dùng Ý]. Business Strategy and the Environment, 24(4), 252–265.
Thøgersen, J. (2000). Psychological Determinants of Paying Attention to Eco-Labels in Purchase Decisions: Model Development and Multinational Validation [Các yếu tố quyết định tâm lý của việc chú ý đến nhãn sinh thái trong quyết định mua hàng: phát triển mô hình và xác nhận đa quốc gia]. Journal of Consumer Policy, 23(3), 285–313.
Thøgersen, J., & Crompton, T. (2009). Simple and Painless? The Limitations of Spillover in Environmental Campaigning [Đơn giản và không đau? Những hạn chế của sự lan tỏa trong chiến dịch môi trường]. Journal of Consumer Policy, 32(2), 141–163.
Thøgersen, J., Haugaard, P., & Olesen, A. (2010). Consumer responses to ecolabels [Phản ứng của người tiêu dùng đối với nhãn sinh thái]. European Journal of Marketing, 44(11/12), 1787–1810,
United Nations. (2020). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development [Chuyển đổi thế giới của chúng ta: Chương trình nghị sự 2030 vì sự phát triển bền vững] | Department of Economic and Social Affairs.
Wei, C.-F., Chiang, C.-T., Kou, T.-C., & Lee, B. C. Y. (2017). Toward Sustainable Livelihoods: Investigating the Drivers of Purchase Behavior for Green Products [Hướng tới sinh kế bền vững: Điều tra các động lực của hành vi mua hàng đối với các sản phẩm xanh]. Business Strategy and the Environment, 26(5), 626–639.